Apare o nouă informație-șoc în scandalul influencerilor care fac campanie pe TikTok pentru un candidat la Președinția României. După ce GÂNDUL a tras un semnal de alarmă și a avertizat că unii influenceri sunt folosiți într-un scenariu bine pus la punct, cu scopul de a-l promova pe unul dintre cei 14 candidați la fotoliul de la Cotroceni, evenimentele iau o turnură neașteptată.
Încă din primele zile ale lunii noiembrie a acestui an, pe TikTok a fost declanșată o avalanșă de clipuri realizate de influenceri care au vorbit despre calitățile necesare viitorului președinte al României, în contextul alegerilor prezidențiale care urmează să aibă loc pe data de 24 noiembrie.
În cursa pentru Cotroceni s-au înscris 14 candidați, numai că unul dintre ei – potrivit informațiilor obținute de Gândul – a pregătit o „strategie” prin care să-i convingă pe cetățeni să-l voteze.
Gândul a arătat (AICI) că Partidul Național Liberal (PNL) – potrivit documentelor Autorității Electorale Permanente – a plătit firma Kensington Communication cu suma de 1.017.098,95 RON, în data de 06.11.2024, pentru cheltuieli legate de campania electorală.
Pe de altă parte, conform Autorității Electorale Permanente, Mircea Geoană, candidat independent la Președinția României, a plătit firma TV Buzău Trust Campus:
După dezvăluirile Gândul despre acest asediu desfășurat pe TikTok, parte a unui scenariu complex care ar face ca unul dintre cei 14 candidați să „fure startul” în cursa pentru Cotroceni, au fost înregistrate „mutări” surprinzătoare.
Gândul prezintă o nouă informație în exclusivitate!
Influencerii care au participat la această campanie electorală prin clipurile lor – care respectau mai multe cuvinte-cheie și o „temă” dată, fără a menționa, deocamdată, numele vreunuia dintre cei 14 candidați la Președinția României – sunt abordați printr-un mesaj în care li se cere să scoată eticheta „paid” (care arată că videoclipul a fost plătit) sau să șteargă, efectiv, postarea de pe TikTok.
„Prin intermediul FameUp, aplicația prin care au fost și contactați și au fost plătiți, influencerilor li se cere explicit să încalce legea, să nu marcheze videoclipul ca fiind o colaborare plătită”, avertizează sursele Gândul.
Problema este că TikTok nu permite eliminarea etichetei Paid, iar influencerilor li se cere – în aplicația FameUp – să ȘTEARGĂ postarea, dacă este mai veche de 7 zile, sau să o REPOSTEZE, dar fără eticheta „Paid”.
Iată mesajul intrat în posesia Gândul, primit de un influencer în platforma FameUp:
„Menționăm, de asemenea, că avem și noi nevoie de ajutorul tău. În această perioadă, aplicația noastră este în review la platforma TikTok pentru câteva certificări, inclusiv să testăm funcționalități noi, care implică și identificarea automată a postărilor Paid partnership, care nu au această etichetă.
Am identificat pe profilul tău de social-media eticheta PAID pentru această colaborare (…), etichetă pe care te rugăm să o elimini. Dat fiind faptul că TikTok nu permite editarea și eliminarea etichetei Paid, te rugăm să ștergi postarea dacă aceasta este realizată de mai mult de 7 zile, iar dacă postarea este recentă, te rugăm să o repostezi fără eticheta Paid.
Dă-ne o știre după ce ai realizat modificările, pentru a face o verificare suplimentară”, li s-a transmis influencerilor prin intermediul aplicației FameUp.
În România, obligația influencerilor de a marca postările plătite este reglementată de Legea nr. 158/2008 privind publicitatea înșelătoare și publicitatea comparativă și de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte.
Aceste legi sunt completate și de normele europene din Directiva 2005/29/CE privind practicile comerciale neloiale.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) sunt instituțiile responsabile de monitorizarea și sancționarea cazurilor în care aceste obligații nu sunt respectate.
De asemenea, CNA a emis recomandări și ghiduri pentru influenceri și creatori de conținut, încurajând folosirea etichetelor precum „#publicitate”, „#sponsorizat” sau „#colaborare” pentru postările plătite.
Așadar, legislația din România obligă influencerii să marcheze clar conținutul sponsorizat, pentru a asigura transparența față de consumatori și a preveni practicile comerciale înșelătoare.
Această campanie electorala mascată dusă prin intermediul unor tineri influenceri nu a scăpat neobservată, iar alți influenceri din România au luat atitudine și au tras un semnal de alarmă.
„Foarte multe videouri aveau același limbaj, același brief și, culmea, aceeași structură logică.
Pe haștagul #echilibrusiverticalitate sunt înșirate o sumedenie de videouri, de la persoane cu un număr diferit de urmăritori care, practic, promovează să te duc să votezi la alegerile prezidențiale. (…)
Problema este că aceste parteneriate, aparent, nu au fost marcate ca fiind plătite, deși sunt plătite, pentru că anumite persoane chiar au marcat publicitatea asta”, le-a transmis Ana-Maria Udriște, unul dintre influencerii care au luat atitudine în acest scandal, urmăritorilor ei de pe TikTok.
CITEȘTE ȘI: